توليد موادمخدر در افغانستان سير صعودى دارد
ارسالي فهيم آرمان ارسالي فهيم آرمان


جگ استراو وزير خارجه انگلستان معتقد است که توليد موادمخدر در افغانستان در سال جارى و سه سال پس از سقوط طالبان در آن کشور همچنان به روند صعودى خود ادامه خواهد داد. “جک استراو\" طى سخنانى در موسسه مطالعات استراتژيک لندن گفت : ما انتظار داريم کشت خشخاش و توليد مواد مخدر در افغانستان در سال جارى نيز به ميزان زيادى افزايش يابد. وى آمار مشخصى در اين زمينه ارائه نکرد، ولى افزود : تجربه در کشورهايي چون پاکستان و تايلند ثابت کرده است در آستانه موفقيت طرح ريشه کنى مواد مخدر توليد اين مواد بطرز چشمگيرى افزايش مي يابد. استراو از توليد موادمخدر به عنوان \"اصلىترين چالش \" ا فغانستان ياد کرد و گفت که برنامه هاى همه جانبه اى براى ريشه کنى اين معضل از سوى انگلستان، دولت افغانستان و شرکاى بين المللى در اين زمينه طراحى و به اجرا گذاشته خواهد شد. وى تاکيد کرد، تا زمانى که مشکل کشت خشخاش و توليد موادمخدر در افغانستان حل نشود، برنامه بازسازى آن کشور به سرانجام نخواهد رسيد.

وزير خارجه انگليس از نبود يک دولت مرکزى مقتدر، نظام قضايى منسجم ، برنامه جايگزين درآمدى براى مردم و سودآورى کلان به عنوان مشکلاتى ياد کرد که به گفته وى بر هرگونه موفقيت برنامه هاى مبارزه با مواد مخدر را منتفى ميکنند. وى از موادمخدر به عنوان منشا بسيارى از مشکلات افغانستان ياد کرد و گفت : درآمد ناشى از کشت و توليد مواد افيونى در حال حاضر نيمى از ارزش کل توليد ناخالص داخلى آن کشور را تشکيل ميدهد که عمدتا منافع آن نصيب تجار اين مواد و جنگ سالاران ميشود. استراو تاکيد کرد : تا زمانى که يک دولت مقتدر مرکزى در افغانستان وجودنداشته باشد که بتواند بر خارج از پايتخت نيز حاکميت داشته باشد و تا وقتى که کشت جايگزين و پرمنفعت تر از خشخاش نهادينه نشود و سيستم قضايى منسجمى با متخلفان برخورد نکند، نميتوان به ثمربخش بودن فعاليتهاى مبارزه با موادمخدر اميدوار بود. وى افزود : به همين دليل بريتانيا به همراه شرکاى خود برنامه همه جانبه اى را تدارک ديده تا بتوانيم با ريشه کن کردن کشت مواد مخدر نه تنها افغانستان و منطقه را از مشکلات ناشى از آن رهايى بخشيم ، بلکه جلوى ورود اين مواد به کشور خودمان را هم بگيريم . استراو اعتراف کرد که در حال حاضر۹۵ درصد از هرويينى که در بازار انگلستان پخش ميشود، منشا آن افغانستان است
. انگليس پس از سقوط طالبان در افغانستان مسووليت ريشه کنى مواد مخدر در آن کشور را بر عهده گرفت . لندن طى سه سال گذشته ۷۰ ميليون پوند براى اين منظور هزينه کرده است . وزير خارجه انگليس برگزارى انتخابات رياست جمهورى در افغانستان و سپس انتخابات مجلس در بهار سال آينده را اقداماتى در راستاى ايجاد يک دولت مقتدر در افغانستان دانست . وى گفت که در کنار اين برنامه ، برنامه امحاى کشت موادمخدر و جايگزينى کشت هاى ديگر با قدرت پيگيرى ميشود. استراو از ارائه کمک هزينه زندگى به مردم فقير و در اختيار قرار دادن وام به کشاورزان و ارائه آموزشهاى لازم براى کشت جايگزين به عنوان بخشى ازبرنامه جديد در راه مبارزه با مواد مخدر ياد کرد. وى گفت که انگليس براى اين منظور۲۰ ميليون پوند طى سه سال آينده هزينه خواهد کرد.
وزير خارجه انگليس تخريب مزارع زير کشت خشخاش را از ديگر برنامه هاى اين کشور براى مبارزه با مواد مخدر در افغانستان برشمرد و تاکيد کرد که براى اين منظور واحدى در افغانستان تشکيل شده است که اين کار را انجام داده و با متخلفين بطور جدى برخورد خواهد کرد. وى گفت که در چارچوب اين برنامه که مقدمه آن اجراى کشت جايگزين است افرادى که به کشت خشخاش بپردازند، جريمه و مجازات خواهند شد. استراو مبارزه با قاچاقچيان و دلالان موادمخدر را از ديگر برنامه ها برشمرد و افزود : در اين زمينه نيز نيروى مبارزه با مواد افيونى در افغانستان تشکيل شده و تاکنون نيز در فعاليتهاى خود موفقيت هايى داشتند. وزير خارجه انگليس از سازماندهى نظام قضايى و آگاه کردن مردم افغانستان نسبت به پيامدهاى کشت و مصرف موادمخدر به عنوان دو برنامه ديگر در اين زمينه ياد کرد. او گفت که دولت افغانستان در تلاش است تا فتواى علما در تحريم کشت موادمخدر را اخذ کند، وى همچنين تاکيدکرد که در کنار آن ، برنامه هاى تبليغى درقالب پوستر و پخش راديويى و تلويزيونى نيز از سوى انگليس و شرکاى اين کشور به اجرا گذاشته شده است . وزير خارجه انگليس به ثمر نشستن اين برنامه ها را زمان بر دانست و بر ضرورت تداوم کمکهاى جامعه بين المللى در اين زمينه با کمک به بازسازى افغانستان تاکيد کرد. وى گفت که تاکنون سه ميليارد و۵۰۰ ميليون دلار از کمکهاى بين المللى براى بازسازى افغانستان پرداخت شده و وعده داد که ۹ ميليارد ديگر نيز طى چند سال آينده تامين خواهد شد.

استراو در پايان سخنرانى خود دورنماى روشنى براى افغانستان ترسيم کرد و افزود : در حال حاضر بر خلاف دوره طالبان ۳۰ هزار معلم زن به همراه بيش از دو ميليون دختر دانش آموز در افغانستان به مدرسه مي روند، نيروى پليس 20 هزار نفرى براى آن کشور تشکيل شده و در حال آموزش است ، کابل بطور کلى و بقيه مناطق تا۸۰ درصد از وجود تسليحات سنگين پاکسازى شده و۲۰ هزار تن از شبه نظاميان نيز با تحويل سلاح خود يا به ارتش افغانستان پيوسته و يا وارد زندگى اجتماعى خود شده اند. وى گفت : امروز ديگر افغانستان مثل دوره طالبان نيست که تدريس براى دختران يک جرم محسوب شود. در همين حال که آقای ستراو از دستاوردهای مثبت و دموکراسي در کشورما حرف ميزند،دولت آقای کرزی تصميم گرفت تا شبکه تلويزيون های ماهواره يي فعاليت های شانرا تحت فشارآخوندها قطع نمايند.
November 13th, 2004


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها